Haziran 8, 2025

İkinci el araç piyasasında bayram hareketliliği

VavaCars Ticari Grup Başkanı Serdıl Gözelekli, ikinci el araç piyasasında bayram öncesinde hareketlilik yaşandığını belirterek, "Kurban Bayramı'ndan yaklaşık 2-3 hafta evvel başlayan hareketlilik, bilhassa alım-satım süreçlerinde önemli bir yoğunluk yarattı.

VavaCars Ticari Grup Başkanı Serdıl Gözelekli, ikinci el araç piyasasında bayram öncesinde hareketlilik yaşandığını belirterek, ” Kurban Bayramı‘ndan yaklaşık 2-3 hafta evvel başlayan hareketlilik, bilhassa alım-satım süreçlerinde önemli bir yoğunluk yarattı. Mayıs ayı başlangıcında evvelki haftalara nazaran yüzde 7 civarı bir artış gözlemledik.” dedi.

İkinci el araç piyasasında bayram öncesi periyotta artan talep, hem fiyatlara hem de süreç hacmine yansıdı. VavaCars bilgilerine nazaran, mayıs ayının başında ikinci el araç piyasasında yüzde 7 talep artışı yaşandı.

Yaz aylarına girilmesiyle ferdî ulaşım gereksiniminin artması, tatil planlarının ağırlaşması ve toplu taşımadan kaçınma eğilimi, ikinci el araçlara olan yönelimi artıran en önemli faktörler ortasında yer aldı.

Özellikle C segmenti ve hibrit araçlara olan ilginin yükseldiği kelam konusu periyotta, fiyatlarda da nominal seviyede artışlar gözlendi. Artışlar gerçek bazda değerlendirildiğinde, döviz kuru ve enflasyon karşısında hudutlu kaldı.

“Önceki haftalara nazaran yüzde 7 civarı bir artış gözlemledik”

Konuya ait AA muhabirine değerlendirmelerde bulunan Gözelekli, Kurban Bayramı öncesinde ikinci el araç piyasasında hareketlilik yaşandığını belirterek, “Kurban Bayramı’ndan yaklaşık 2-3 hafta evvel başlayan hareketlilik, bilhassa alım-satım süreçlerinde önemli bir yoğunluk yarattı. Resmi dataların ulaşması haziranın üçüncü haftasını bulacaktır lakin mayıs ayı başlangıcında evvelki haftalara nazaran yüzde 7 civarı bir artış gözlemledik.” diye konuştu.

Bayram sonrası yaz tatili periyoduna girilecek olmasıyla ikinci el araç piyasasındaki hareketliliğin sürmesinin beklendiğini lisana getiren Gözelekli, yaz aylarında ferdi mobilite muhtaçlığının artmasının da talebi desteklediğini tabir etti.

Gözelekli, tatil bölgelerine yönelik seyahat planlarının ağırlaşması ve toplu taşıma yerine şahsî araç kullanımının tercih edilmesinin, talebi destekleyen en önemli etkenler ortasında öne çıktığını anlattı.

“Satış suratı açısından hibrit araçlar dikkat cazibeli bir yükseliş gösteriyor”

Segmentler bazında C sınıfı araçların satışta liderliğini koruduğunu belirten Gözelekli, şöyle devam etti:

“Satış suratı açısından ise hibrit araçlar dikkat cazibeli bir yükseliş gösteriyor. Fiyat trendine bakıldığında, yılın birinci dört ayında toplamda yaklaşık yüzde 3,8’lik bir artış kaydedildi. Bu oran, döviz kuru ve enflasyondaki artışa kıyasla daha sonlu kaldı. Mayısın birinci yarısı prestijiyle fiyatlarda yaklaşık yüzde 2’lik bir artış gözlemlendi. Endeksin ay sonunda kesin halini almasıyla bu oran güncellenebilir. Sonuçta ikinci el araba fiyatlarında nominal bir düşüş yok lakin enflasyon ve döviz kurundaki değişimlere nazaran bakıldığında gerçek bir fiyat kaybı kelam konusu.”

Gözelekli, ikinci el araç satışlarının yılın birinci dört ayında geçen yıla nazaran yüzde 3,3 arttığına değinerek, sıfır araçlarda ise birebir datanın yüzde 1,4 olarak göze çarptığını söz etti.

Nisanda bir evvelki aya nazaran yüzde 16’lık yükselişin bu artışta belirleyici olduğunu kaydeden Gözelekli, nisanda görülen güçlü ivmenin yıllık bazdaki genel artışı destekleyen en değerli ögeler ortasında yer aldığını söyledi.

“İkinci el araçların yatırım bedeli açısından daha avantajlı görülmesi bu ilgiyi destekliyor”

Gözelekli, ikinci el araç fiyatlarındaki artışın ardında, talep yoğunluğu, sıfır araç fiyatlarındaki yükseliş, ekonomik göstergelerdeki değişim ve mevsimsel tesirler üzere birçok faktörün yer aldığını vurgulayarak, şunları kaydetti:

“Sıfır araçlarda döviz kuruna bağlı olarak artan fiyatlar, tüketicileri ikinci el piyasasına yönlendirmeye devam ediyor. Tıpkı vakitte ikinci el araçların yatırım bedeli açısından daha avantajlı görülmesi de bu ilgiyi destekliyor. Bilhassa dövize karşı kıymetini büyük ölçüde koruyabilmesi, ikinci el araçları cazip bir alternatif haline getiriyor.”

Gözelekli, mevsimsel açıdan değerlendirildiğinde de Kurban Bayramı ve çabucak akabinde başlayan yaz periyodunun, klâsik olarak araç alımının en ağır olduğu devirlerden biri olarak öne çıktığını vurguladı.

Okulların kapanması, kent dışı seyahat planlarının artması ve ferdi mobilite muhtaçlığının yükselmesinin, ikinci el araç talebinde bariz bir artış oluşturduğuna işaret eden Gözelekli, “Özellikle yazlık bölgelerde yaşayan ya da bu bölgelere sık seyahat eden kullanıcılar, toplu taşıma yerine şahsî araçla seyahat yapmayı tercih ediyor. Bu eğilim, piyasada talep artışını ve hasebiyle fiyatlardaki üst istikametli hareketi beraberinde getiriyor.” diye konuştu.

“Genç kullanıcılar, dijital arayüz ve irtibat özelliklerine sahip araçlara daha fazla yöneliyor”

Gözelekli, ikinci el araç pazarındaki yakıt verimliliği ve ekonomik açıdan ulaşılabilirliğin, tüketici tercihlerini şekillendirmeye devam ettiğini aktararak, bu noktada C segmentinin, geniş iç hacmi, yakıt tasarrufu, aile kullanımı için uygunluğu ve çok istikametli kullanım imkanı sayesinde pazardaki liderliğini sürdürdüğünü belirtti.

Ayrıca tüketicilerin beklentilerinin sadece temel ulaşım gereksinimleriyle sonlu kalmadığına vurgu yapan Gözelekli, şu bilgileri paylaştı:

“Araçların sunduğu teknolojik donanımlar da karar sürecinde giderek daha fazla kıymet kazanıyor. Geri görüş kamerası, park asistanı, adaptif sürat sabitleyici üzere sürüş konforunu artıran özellikler, tercihleri direkt etkileyen faktörler ortasında öne çıkıyor. Bilhassa genç kullanıcılar, dijital arayüz ve irtibat özelliklerine sahip araçlara daha fazla yöneliyor. İkinci el araç tercihlerinde sadece ekonomik ve verimlilik kriterleri değil, birebir vakitte teknolojik donanım ve sürüş kolaylığı da değerli belirleyiciler haline geliyor.”

Gözelekli, ikinci el araç piyasasında bayram öncesi periyoda has süreç hacmi değişimine ait, Ramazan Bayramı öncesinde, martta bir evvelki aya nazaran ikinci el araç satışlarında yüzde 7’lik bir artış yaşandığını ve bu yükseliş eğiliminin, nisanda da ivme kazanarak devam ettiğini ve marta nazaran yüzde 16’lık bir artış kaydedildiğini anlattı.

Mayısın birinci haftasında ise resmi olmayan datalara nazaran, haftalık bazda yüzde 7’lik bir büyüme gerçekleştiğini aktaran Gözelekli, “Ay şimdi tamamlanmamış olduğu için kesin ve resmi bilgiler mevcut değil, lakin mevcut eğilim, mayısta da aylık bazda büyümenin süreceğine işaret ediyor.” dedi.

Kaynak: AA / Maşallah Dağ – İktisat

About The Author